Şanzımanlardaki Yenilikler
Düz şanzıman, özellikle Avrupa'da onlarca yıldır en yaygın kullanılan şanzıman türü olmuştur. Yenilikler yerinde durmadı: şanzımanlar giderek daha yüksek torklarla başa çıkabiliyor ve daha verimli çalışabiliyor. Son yıllarda, molibden ve karbon fiber gibi yeni malzemeler de şanzımanlara tanıtıldı. Bu malzemeler ile birlikte daha uzun hizmet ömrü, gelişmiş dişli kalitesi ve yakıt tasarrufu sağlandı.
Otomatik şanzımanlar da giderek daha popüler ve ekonomik hale geliyor. Özellikle CVT (Sürekli Değişken Şanzıman) ve DCT (Çift Kavramalı Şanzıman) varyantları pazar payı arttırıyor. Sürücünün debriyajı kullanmak ve vites değiştirmek zorunda olmadığı gerçeğine ek olarak, bu tür daha karmaşık şanzımanlar genellikle manuel şanzımanlara kıyasla yakıt tasarrufu özellikleri sunuyor. Geleneksel otomatik şanzımanlar da giderek daha karmaşık hale geliyor. Sadece kontrolde (hidrolikten elektroniğe) değil, aynı zamanda adım sayısındaki artıştan dolayı: 8 ve 9 vitesli şanzımanlar giderek daha sık kullanılırken, 10 vitesli şanzıman halihazırda kullanılmaya başlandı
Daha fazla vitesli şanzımanların genellikle daha fazla alana ihtiyaç duyduğu yerlerde, şanzıman boyutunun küçültülmesi de özellikle otomatik şanzımanlar için önemli bir gelişmedir. Bu, daha küçük ve daha hafif araçları da yakıt tasarrufu sağlayan bir şanzımanla donatabilmeyi sağlamaktadır. Daha küçük bir karter, daha yüksek bir ortalama yağ sıcaklığı anlamına gelir ve bu, kullanılan yağlayıcı için daha büyük bir zorluktur. Bu nedenle şanzıman yağı, yakıt ekonomisi, sorunsuz vites değiştirme ve daha uzun ömür elde etmede önemli bir rol oynar. Optimum performans elde etmek için, şanzıman yağlarının geliştirilmesinde ilginç eğilimler görülebilir, bunlar: daha düşük viskoziteler, gelişmiş katkı teknolojisi ve geniş bir spesifikasyon aralığının kapsamıdır.
1. Daha düşük viskozite
Daha önce giderek daha ince motor yağlarının geliştirilmesine bakmıştık. Yakıt tasarrufu için düşük viskoziteli bir yağlayıcı kullanma eğilimi, manuel şanzıman yağlarının (MTF'ler) 75W-80 ve 75W geliştirilmesinde olduğu gibi tüm şanzıman yağlarında da görülebilir. Bu düşük viskoziteli yağlar, şanzımanın içindeki ısıyı daha hızlı dağıtabilir. Bu eğilim, otomatik şanzımanlar için de geçerlidir. Eurol ATF 6700 ve ATF 7400 gibi en modern otomatik şanzıman yağları (ATF'ler), klasik ATF'lere kıyasla viskozite açısından halihazırda çok daha düşüktür. Ayrıca CVT'ler ve DCT'ler için, düşük viskoziteli yağlara yönelik gelişme görülebilir. Şanzımanın optimum performansı ve aşınmanın önlenmesi için, düşük viskozitelerde ve yüksek sıcaklıklarda bile şanzıman yağının yeterli koruma sağlaması önemlidir.
2. Gelişmiş katkı teknolojisi:
Optimum koruma sağlamak için bir şanzıman yağı çeşitli katkı maddeleri içerir (aşağıdaki resme bakın). Oksidasyon önleyici, köpük önleyici, korozyon önleyici ve aşınma önleyici katkı maddelerini, EP (Aşırı Basınç) katkı maddelerini, VI geliştiricileri (yani viskozite değiştiricileri), sürtünme değiştiricileri ve dağıtıcıları düşünün. Kullanılan katkı maddelerinin seçimi ve miktarı şanzıman yağının türüne göre değişir.
Değişen şanzımanlar ile, katkı teknolojisinin eklenmesi de giderek daha gelişmiş hale geliyor. Her koşulda ATF'lerin optimum sürtünmesini garanti etmek için, sürtünme değiştiriciler giderek daha belirgin bir rol oynamaktadır. 10 vitese kadar çıkan bu tür karmaşık şanzımanda, sürücünün sorunsuz ve titreşimsiz vites değiştirebilmesi çok önemlidir.
Düz vites kutuları daha fazla torkla başa çıkabildiğinden ve daha verimli çalışabildiğinden, bu tür bir şanzımanın da eskisinden daha fazla dayanması gerekiyor. Modern MTF'ler için, daha yüksek yükler altında şanzımandaki aşınmanın azaltılmasını sağlayan EP (Aşırı Basınç) katkı maddeleri, bu nedenle giderek daha önemli bir konuma sahiptir.
Optimum katkı maddesi bileşiminin araştırılmasına ek olarak, sentetik baz yağların kullanımında bir artış olmuştur. Bu, şanzıman yağının en çeşitli sıcaklık ve çalışma koşullarında, hatta daha uzun değişim aralıklarında bile özelliklerini korumasını sağlamak içindir.
3. Geniş özellik aralığı
API GL-4'ün MTF'ler için ortak spesifikasyon olduğu yerlerde, OEM spesifikasyonları günümüzde giderek daha fazla tavsiye edilmektedir. Hatta ATF'lerin spesifikasyonlarının sayısı yüzleri bulmaktadır. Bu durum çok çeşitli özellikleri kapsayan şanzıman yağlarının geliştirilmesine yol açmıştır. MTF'lerin daha az evrensel olduğu yerlerde, çok geniş bir spesifikasyon kapsamına sahip birkaç ATF vardır. Bu, otomatik şanzımanlar için Eurol ATF 1100 ve Eurol ATF 6700 gibi farklı araç türleri için bir tür şanzıman yağının uygun olduğu anlamına gelir.
OEM tavsiyelerini ve dolayısıyla öngörülen özellikleri ve viskoziteyi karşılayan doğru şanzıman yağını seçmek önemlidir. Şanzıman yağının OEM tavsiyelerine göre değiştirilmesi de önemlidir.
Otomatik şanzımanların hızlı ve kolay yıkanması için Eurol, ATF Flush makinesini sunmaktadır. Aracınız için hangi şanzıman yağının uygun olduğunu mu merak ediyorsunuz? O zaman Yağ Danışmanımıza başvurun.
Şanzıman yağlarının geleceği
Kısmen hibrit araçların artan popülaritesi nedeniyle otomatik şanzımanların pazarı fethetmesi bekleniyor. DCT'ler ve CVT'ler, yakıt tasarrufu sağlamak için burada önemli bir rol oynayacaktır. Elektrikli araçlar için DCT'lerin ve CVT'lerin uygulamaları da araştırılmaktadır. Şanzıman sistemlerinin daha da gelişmesiyle birlikte doğru yağlama maddesinin önemi de artacaktır. Yeni malzemelerle uyumluluk ve hibrit araçlarda şanzıman yağının iletkenlik gereksinimleri, tüm çalışma koşullarında optimum koruma sağlamaya devam etmek için bu açıdan çok önemlidir.
Araştırma ve Geliştirme Merkezimizden mühendislerimiz sürekli olarak ürün ve teknolojilerin geliştirilmesi ve iyileştirilmesi üzerinde çalışmaktadır. Şanzıman yağlarımıza optimum performans için doğru özellikleri vermek üzere pazardaki OEM yeniliklerini yakından takip ediyoruz.