18 Aralık 2019 Çarşamba

Fren sıvılarının kalitesini nasıl ölçebilirsiniz?

Kaliteli fren sıvılarının kullanımı sürüş güvenliğiniz için büyük önem taşır. Kaliteyi belirlemek için, piyasada DOT3, DOT4 ve DOT5.1 fren sıvılarının kaynama noktası ve nem içeriği hakkında bilgi sağlayan bir dizi farklı kullanışlı fren hidrolik ölçüm cihazı bulunmaktadır. Bu cihazların güvenilir olup olmadığı konusunda araç sahiplerinden sıkça sorulan sorular üzerine Eurol, arge departmanında bir çok deneme yaparak bir dizi cihazı test etmiştir.

Genel olarak, bir fren sıvısının ısınma derecesi ve kaynama noktası kalitesini belirleyen en önemli bir gösterge olarak görülür. Kaynama noktası çok düşük olan fren sıvıları, özellikle ani-sert frende veya uzun süreli frenlemede fren performansının düşmesine neden olabilir. Bir fren sıvısı tarafından ne kadar fazla nem emilirse, kaynama noktası o kadar düşük olur. Fren sıvıları higroskopiktir, bu da çevredeki havadan nemi emdikleri anlamına gelir.

Üç iletkenlik ölçer

Piyasadaki ölçüm sistemlerinden biri, bir sıvının elektrik iletkenliğini ölçen fren hidroliği test kalemidir. Bu cihazlar ölçülen iletkenliği dönüştürür ve nem içeriği olarak görüntüler. Tüm fren sıvılarının aynı kimyasal bileşime ve dolayısıyla aynı iletkenliğe sahip olması teoride iyi bir yöntem olabilir ama ne yazık ki, bileşenleri tedarikçiden tedarikçiye değişebilir ve genellikle sonuçları güvenilir değildir.

Fren hidroliğinin kaynama noktasını belirlemenin bir yolu olarak iletkenliği ölçmenin yanı sıra, bunu ısıtarak doğrudan yapabilenler cihazlar da vardır. Eurol, karşılaştırılabilir iki iletkenlik ölçer ile farklı markalardaki DOT4 fren sıvılarını test etti ve onaylanmış bir laboratuvar yöntemi kullanarak nem içeriği için test etti: Karl Fischer yöntemi (ASTM D6304).

Karl Fisher test yöntemine göre, taze fren sıvıları ortalama %0,1 nem içerir. Bununla birlikte, iletkenlik ölçerler aynı örnekler tekrar testlerde farklı sonuçlar verdi. Numunelere nem eklenmesi farklı test cihazlarında farklı-yanlış sonuçlara neden oldu. Öyle ki; (%6'ya kadar) önemli miktarda nem ilavesine karşın bazı testlerin sonuçlarında hiç nem görülmedi.

Kaynama noktası cihazı

Son olarak, fren hidroliği bir kaynama noktası cihazı kullanılarak test edildi. Test ettiğimiz kaynama noktası cihazı, fren sıvısına nem eklendiğinde bile testler sırasında sürpriz okumalar göstermedi. Bu cihaz, nem ilave edilmeyen tüm numunelerin, en az 230° C'lik DOT4 spesifikasyonunu karşıladığını gösterdi. Ayrıca, nem içeriği arttıkça kaynama noktası azaldı.

Eurol'un tavsiyesi

Sonuç olarak; her zaman kullanışlı cihazlara güvenemeyeceğimiz anlaşılıyor. Özellikle iletkenlik ölçerler, örneğin test cihazı kaleminin, fren sıvısının durumunu doğru bir şekilde göstermediğini ispat ettik. Teorik olarak, fren hidroliği test cihazı nem içeriğindeki bir artışı tespit edemezse, okumalara körü körüne güvenmenin hayatı tehdit edici olabileceğini söyleyebiliriz. Test sonuçlarına baktığımızda, Eurol; "kaynama noktası cihazı" kullanmanızı öneriyor: yaptığımız testler bu yöntemin en güvenilir sonuçları verdiğini ortaya koydu.

Yorumunu bırak